Pogledamo li knjige studenata na novinarskim fakultetima i razne medijske priručnike, u njima ćemo naći stranice i stranice ispisane o društvenoj ulozi medija. Neki taj pojam vežu uz vlast i moć, drugi pak medije shvaćaju samo kao pronositelje promidžbenih reklama i poruka, sredstvo zabave i smijeha, zaboravljajući njezinu važnu ulogu informiranja te razvijanja međuljudskih odnosa, mogućnosti promocije kulture darivanja i solidarnosti ...
Stoga je logično pitanje kako na današnje mlade utječu mediji? Konzumiraju li mladi samo one sadržaje koji im pružaju plitak, kratkotrajan i ishlapljiv osjećaj zadovoljstva ili ih, pak, potiču na radosno djelovanje i želju za pomoć bolesnima, starima i nemoćnima kojih je u našoj sredini sve više? Odgovor na pitanje kako odgojiti čovjeka osjetljivog na potrebe bližnjih i potrebnih, spremnog na žrtvu za svoju okolinu teško je ponuditi! Osjećaj uživljavanja u tuđa teška stanja i probleme trebala bi se steći odgojem i obrazovanjem, no svjesni smo da nije uvijek baš tako. U tome mediji imaju snažnu ulogu, na tom planu mogu zaista učiniti mnogo pozitivnog – prikazujući socijalne teme te pišući o bolesnima i potrebnima pozvani su senzibilizirati građane.
Još su nam u sjećanju poticaji i reklame za sudjelovanje u jednoj od najplodonosnijih akcija u Hrvatskoj »Dajmo da čuju« za nabavu i ugradnju umjetnih pužnica djeci s oštećenim sluhom. Česti pozivi i vapaji i ostalih humanitarnih udruga, na koje su nas mediji podsjećali, poput prikupljanja pomoći za obiteljima poginulih vatrogasaca s Kornata, velik broj stradalih od tsunamija u jugoistočnoj Aziji ili stanovnicima New Orleansa koje je pogodio uragan Katrina – urodili su plodom. U takvim situacijama iz naših domova telefonski brojevi kojima smo pomagali unesrećenima pozivali su se i po nekoliko puta. Mediji nas tada ujedinjuju u složne »humanitarce« sposobne i na druge širiti krugove dobrote, što je i naš poziv i obveza!
Internet mijenja novinarstvo manje nego što se mislilo
Naišao sam na zanimljivu vijesticu:
Internet je dosta izmijenio sliku i pojam klasičnog novinarstva, ali ne na način na koji se to prije samo nekoliko godina predviđalo. Naime, vjerovalo se da će Internet demokratizirati medije, nudeći razne glasove, priče i perspektive, no pokazalo se da su novinarske teme sve uže. Također, mnoge internetske stranice samo prenose vijesti koje netko drugi proizvede, piše u izvještaju Project for Excellence in Journalism's annual State of the News Media, prenosi Wired.
Petorica maloljetnika - u dobi od 15 do 17 godina - osumnjičeni za napad i nanošenje teških tjelesnih ozljeda nad Lukom Ritzom koji je postao simbolom borbe protiv uličnih huligana i delikvenata - imali su svoje profile inteternetskim portalima Facebook i MySpace. Kako prenose neki mediji, a može se iščitati iz njihovih profila, ti su se mladići često družili i komunicirali preko internetskih portala. Jedan od njih je napisao i kako mrzi "laganje, ogovaranje i vrijeđanje drugih ljudi". Idol im je sportaš Mirko Filipović (Cro Cop), slušaju hip-hop, a protivnici su cajki. Policija je u istrazi došla do infomacije kako brutalnu tučnjavu nije izazvala svađa, nego je Luka Ritz ubijen iz dosade i bez ikakvog posebnog razloga.
Ovo je lijepa vijest - Ustanovljenja nagrada "I ja sam Luka Ritz"
Uoči utakmice Dinama i Sparte po ulicama Praga ovog su listopada pripadnici Bad Blue Boysa - njih tristotinjak - divljački opustošili centar grada. U sukobu s češkim navijačima, a potom i policijom huligani su isprovocirali sukob te se "borili" bakljama, petardama i kamenjem. Ti su izgredi navijača izazvali veliku pažnju svjetskih medija.
Upravo ovakvi scenariji i događaji ispunjavaju stranice dnevnih listova te se možemo zapitati: jesu li Bad Blue Boysi, tinejdžeri-ubojice Luke Ritza ili "Big brotherovci" zaista tipični predstavnici hrvatske mladeži? Upravo za emisiju "Big Brother" vlada veliko zanimanje u vremenu prijave i castinga; vjerojatno željni slave novaca i slave mladi se prijavljuju za sudjelovanje u toj emisiji. No gotovo je sigurno da su izabrane osobe konfliktnog karaktera, izabrane iz različitih društvenih skupina - kako bi podigle gledanost i "začinili" sadržaj showa. O tome svjedoči i stanar iz prve sezone BB koji je kažnjen zbog posjedovanja heroina, ali i drugi stanari... Šteta je što se upravo njima posvećuje toliko medijskog prostora, a dobre i pozitivne priče o uspjesima naših učenika na natjecanjima diljem svijeta - ostaju na margini budući da takvi događaji ne ispunjavaju neki novi standard za objavljivanje vijesti.